مقالات

دمنوش‌ ها در دوران کرونا

مصرف انواع دمنوش‌های خانگی که با گیاهان معطر و آرام‌بخش تهیه می‌شوند، برای بسیاری از افراد جذابیت فراوانی دارد. در این روزهای شیوع کرونا که بیشتر خانواده‌ها به مصرف انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خانگی روی آورده‌اند، میزان مصرف دمنوش‌ها نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

 

گاهی برخی خانواده‌ها در مصرف دمنوش‌ها افراط می‌کنند و تصورشان این است که دمنوش‌های خانگی به‌دلیل ماهیت گیاهی‌شان نمی‌توانند ضرری برای بدن داشته باشند. این درحالی است که اگر در مصرف همین محصولات گیاهی هم افراط شود یا بدون توجه به عوارض ناشی از مصرف، آنها را در هر ساعتی از روز یا با هر غذا و دارویی مصرف کنید، عواقب جبران‌ناپذیری در انتظارتان خواهد بود.

دمنوش‌های گیاهی معمولا برای رفع اضطراب، ایجاد آرامش، رفع دل‌درد، رفع سردرد و رفع مشکلات گوارشی در منزل استفاده می‌شوند. گاهی بعضی افراد از دمنوش‌ها برای کاهش فشار یا قند خون هم استفاده می‌کنند. رایج‌ترین دمنوش‌های خانگی که افراط در نوشیدن آنها می‌تواند مشکلاتی برای شما ایجاد کند، شامل 5 مورد زیر می‌شود:

۱. دمنوش بابونه

دمنوش بابونه معمولا برای رفع دل‌درد، رفع گاز معده، برطرف کردن اسهال و مبارزه با کم‌خوابی و استرس استفاده می‌شود. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که مصرف بیش از اندازه دمنوش بابونه یا نوشیدن مداوم نوع غلیظ آن، می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در بعضی از افراد شود و با داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین هم تداخل ایجاد کند. بنابراین، بهتر است مصرف این دمنوش به هفته‌ای نهایتا 3 مرتبه محدود شود.

۲. دمنوش نعناع

دمنوش نعناع جزو دمنوش‌های مورد استفاده رایج برای رفع مشکلات گوارشی، سندرم روده تحریک‌پذیر و رفع بادهای شدید معده و روده است. تحقیقات نشان داده اند که استفاده بیش از حد یا مداوم از دمنوش نعناع می‌تواند اثرگذاری معکوس داشته باشد و به‌خودی‌خود باعث ایجاد نفخ شود. بنابراین، دمنوش نعناع باید به‌صورت محدود و در حجم کم مصرف شود.

۳. دمنوش زنجبیل

نوشیدن دمنوش زنجبیل به کاهش دردهای مفصلی و کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. زنجبیل تازه، نوعی ماده خوراکی با خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی در بدن محسوب می‌شود. با این‌حال، خانم‌های باردار باید حتی درباره مصرف یک فنجان دمنوش زنجبیل در طول روز هم با پزشک شان مشورت کنند زیرا ممکن است این دمنوش باعث ایجاد اختلالاتی در روند بارداری و زایمان شود.

۴. دمنوش مریم‌گلی

معمولا دمنوش مریم‌گلی را برای رفع دل‌درد، گلودرد و کاهش احساس افسردگی مصرف می‌کنند. این درحالی است که زیاده‌روی در مصرف دمنوش مریم‌گلی می‌تواند روی سیستم عصبی تاثیر منفی بگذارد و حتی با داروهای روان‌پزشکی تداخل داشته باشد. از این‌رو، توصیه می‌شود که در مصرف این دمنوش هم احتیاط‌های لازم را داشته باشید و حتما دمنوش مریم‌گلی را هم مانند سایر دمنوش‌ها، 2 ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف نکنید.

۵. دمنوش بادرنجبویه

بسیاری از افراد به نوشیدن دمنوش بادرنجبویه برای کاهش اضطراب علاقه شدیدی دارند یا با مصرف این دمنوش احساس آرامش می‌کنند و خواب شبانه بهتری دارند. از طرف دیگر، گروهی از افراد ادعا می‌کنند که با مصرف دمنوش بادرنجبویه، تمرکز بیشتری برای یادگیری به‌دست می‌آورند. با این‌حال، بهتر است بدانید که زیاده‌روی در مصرف این دمنوش می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع و دل‌درد شود. بنابراین، دمنوش بادرنجبویه باید به‌صورت محدود در طول هفته مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *